REPORTAŻ TEKSTOWY



Warsztaty, warsztaty, warsztaty  - czyli poznanie nowatorskich,praktycznych zastosowań technologii SGGW

Tegoroczna wizyta na znanej uczelni, z którą pracujemy od kilku lat  wypada szczególnie inspirująco.Zebrała się  spora grupka uczniów, którzy zainteresowani byli kontynuacją  nauki na uczelni.  
Umówieni na 11 grudnia, wyszliśmy do SGGW na zajęcia związane z  procesami omawianymi na lekcjach teoretycznie zaproszeni na udział w specjalnych zajęciach w formie laboratoriów. Byliśmy świadkami wielu doświadczeń  sprawdzających m.in. wytrzymałość materiałów ich elastyczność itp. 

 Zajęcia odbywały się w dwóch wymiarach: rzeczywisty kontakt z klasycznymi próbami technicznymi, sprawdzaniem skuteczności, obliczeń i badaniem materiałów oraz drugi, wspierany wykorzystaniem najnowocześniejszych urządzeń badawczych najbardziej nowoczesnych w Europie. Byliśmy jednak zaskoczeni - to co zobaczyliśmynaprawdę motywuje, zaczynamy wierzyć,
że nauki techniczne  coraz bardziej popularne, wracają do łask
W ostatnim czasie traciliśmy wiarę - było to wtedy dla nas szczególnie ważne - mówi Marcin. Podczas  pierwszej części mieliśmy możliwość obserwować badania stali  - statycznej i dynamicznej próby rozciągania stali.
 I jeszcze jedno... technologie nam pomagają coraz częściej, gdy je wcześniej wprowadzimy efekty widoczne są  szybko. To dzięki elektronicznej formie zapisu procesów  i wykorzystaniu nowoczesnych technologii, możliwość rejestracji obrazowana  w postaci wykresu oparta została na urządzeniach pomiaru i programowania efektów. Mogliśmy obejrzeć efekty badań na dwa sposoby: na wykresach i przedstawione w liczbach. 

Osoba przeprowadzająca badania, może dokonywać zmiany w wartości – szyb-kość przeprowadzania badań i wartość obciążeń, które od razu są widoczne na badanej próbie.
Podczas drugiej części, warsztaty miały już charakter ćwiczeń, gdzie pod czujnym okiem wykładowcy samodzielnie przeprowadzaliśmy badania wodoszczelności gruntu poprzez określenie współczynnika filtracji. Badania laboratoryjne odbywało się na wcześniej przy gotowanych próbkach gruntu  spoistego.
To dzięki temu praktycznie  poznaliśmy procesy towarzyszące określaniu nośności gruntu prowadzonymi przed przystąpieniem do realizacji każdej inwestycji związanej z wznoszeniem nowego obiektu.

Wizyta w tej prestiżowej uczelni wyposażonej w najnowocześniejsze urządzenia pomiarowe i programy oparte o innowacyjne metody elektroniki badawczej wszystkim została w pamięcią, wątpliwości i ciche pytania a w drodze powrotnej rozmowy trwały jeszcze długo.  
Imponujące osiągnięcia uczelni i możliwości ich bezpośredniego zastosowania  wywarły ogromne wrażenie na uczestniczących w zajęciach uczniach.


 Bezpośredni kontakt z pracami doświadczalnymi, obejrzenie procesów związanych z wytrzymałością materiałów, badania i analizę obliczeń oraz  ich zastosowanie w praktyce, pomagają zrozumieć - jak ważne jest podłoże teoretyczne w przyszłej pracy.  Mamy nadzieję, ze część z nas w przyszłości odnajdzie się wśród dużej grupy młodych ludzi poszukujących rozwiązań w nowych technologiach już studentów tej uczelni, może  kontynuując specjalizacje w tej dziedzinie.
 Uczniowie klasy II B 



















Liczy się pomysł – czyli „Jak stworzyć reportaż  multimedialny”

Reportaż multimedialny to opowiadanie o faktach wieloma mediami, a przede wszystkim: słowem, dźwiękiem, obrazem.  Aby zrealizować taki reportaż musimy posiadać umiejętność  stworzenia  pakietu materiałów informujących, które można publikować w sieci, zaprezentować na wybranym serwisie społecznościom.
Reportaż multimedialny - to reportaż internetowy, który może zawierać elementy interaktywne. Możliwe gdy reportażowi towarzyszy forum dyskusyjne, można go tak zbudować, aby przypominał puzzle do ułożenia, gdzie każdy z odbiorców może ułożyć sobie własną wersję i interpretację wydarzeń.
Z reportażem multimedialnym mamy do czynienia wówczas, gdy w naszym opowiadaniu użyjemy tekstu, zdjęć, fragmentów filmów, nagrań dźwiękowych. Mówimy tu o reportażu multimedialnym jako o reportażu napisanym i zilustrowanym zdjęciami, nagraniami, filmami.

Możemy stworzyć reportaż, który na każdym jego etapie opowiadany jest innym medium – Fotografia /obraz - najbardziej właściwym, oddającym najgłębiej i najtrafniej istotę rzeczy np. opowieść o przyjaciołach i o świecie, zainteresowaniach (ta część opowiadana fotografią).

Nowe środowiska uczenia się i nauczania





Multimedialność ma dwa oblicza – w pierwszym spojrzeniu charakter ilustracyjny, w drugim - twórczy, kreacyjny


Zanim zaczniemy,  niezbędne jest:
1.    Określić cel i temat proponowanego reportażu
2.    Przygotować plan działania projektu
a.    Ustalić zadania i kolejność działań
b.   Określić grupy zadaniowe
c.    Ustalić narzędzia, które będą przydatne  i rodzaj współpracy
d.   Stworzyć platformę wymiany informacji
e.   Ustalić terminy tworzenia kolejnych etapów
f.    Wspólna ocena i wybór zebranych/stworzonych materiałów
g.    Montaż całości, ocena, prezentacja w grupach.
h.   Publikacja w sieci gotowego reportażu.
3.    Zebrać informacje, wszelkie materiały już istniejące w naszym otoczeniu i w sieci:
·         wykorzystanie serwisów i narzędzi w sieci - ułatwiona edycja wideo
·         profesjonalne filmy z ciekawymi efektami audiowizualnymi
·         łatwa rejestracja utworzonych filmów na płytach oraz prezentacja w serwisach Facebook, Picasa, Flickr i YouTube , także w postaci interaktywnych albumów online oraz projekcji stworzonych materiałów w środowisku szkoły i w sieci
·         inteligentny Organizator udostępniający jedno wygodne miejsce na wszystkie materiały multimedialne
4.    Tematy dodatkowe do przygotowania:
·         Zasady pisania tekstu informacyjnego ( reportażu - felietonu)
·         Jak zrobić prosty i fajny projekt graficzny
·         Jak edytować pliki video





Reportaż - kilka niezbędnych informacji
Gatunek z pogranicza publicystyki, literatury faktu i literatury pięknej. Publicystyczny, czyli porusza aktualne tematy, problemy ważne – zwracając uwagę odbiorcy na potrzebę rozwiązania.  Powinien mieć charakter dokumentu zawierającego relacje, punkty widzenia  ilustrujące zdarzenia i/lub przedstawiające osoby/tematy.
Reportaż z wizyty studyjnej -  Znaki miasta - odbicia kultury
    
Przemyślana ekspozycja zdjęć poznawanych miejsc oraz tytuł i cel projektu jest tu niezbędny
Rodzaje reportaży
Ze względu na formę:  literackie, sprawozdawczy, publicystyczny
Ze względu na tematykę: społeczno-obyczajowy, podróżniczy, zagraniczny, kryminalny, interwencyjny, naukowy, historyczny, sportowy itp
Zasady pisania/tworzenia reportażu:
 Wymaga przestrzegania ogólnego schematu opartego na:
1.    Koncentracji na głównym wydarzeniu -  określenie genezy
2.    Przekazanie elementów procesu
3.    Dopowiadanie faktów i punktów widzenia 
4.    Tworzenie kolejnych segmentów  zagadnienia
5.    Podkreślenie - uświadomienie wielorakiego znaczenia
Etapy pracy:
·         Wybór wydarzenia
·         Gromadzenie wiedzy związanej z reportażem
·         Dobór kompozycji reportażu

·         Redakcja reportażu 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz