Warsztaty,
warsztaty, warsztaty - czyli poznanie nowatorskich,praktycznych
zastosowań technologii SGGW
Tegoroczna wizyta na znanej uczelni, z którą pracujemy
od kilku lat wypada szczególnie
inspirująco.Zebrała się spora grupka uczniów, którzy zainteresowani
byli kontynuacją nauki na uczelni.
Umówieni na 11 grudnia, wyszliśmy do SGGW na zajęcia związane z procesami omawianymi na lekcjach teoretycznie zaproszeni na udział w specjalnych
zajęciach w formie laboratoriów. Byliśmy świadkami wielu doświadczeń sprawdzających m.in. wytrzymałość materiałów
ich elastyczność itp.
Zajęcia odbywały się w dwóch wymiarach: rzeczywisty kontakt z klasycznymi próbami technicznymi, sprawdzaniem skuteczności, obliczeń i badaniem materiałów oraz drugi, wspierany wykorzystaniem
najnowocześniejszych urządzeń badawczych najbardziej nowoczesnych w Europie. Byliśmy jednak zaskoczeni - to co zobaczyliśmy, naprawdę motywuje, zaczynamy wierzyć,
że nauki techniczne są coraz bardziej popularne, wracają do łask.
że nauki techniczne są coraz bardziej popularne, wracają do łask.
W ostatnim czasie traciliśmy wiarę - było to wtedy dla nas szczególnie ważne - mówi Marcin. Podczas pierwszej części mieliśmy
możliwość obserwować badania stali -
statycznej i dynamicznej próby rozciągania stali.
I jeszcze jedno... technologie nam pomagają coraz częściej, gdy je wcześniej wprowadzimy efekty widoczne są szybko. To dzięki elektronicznej formie zapisu procesów i wykorzystaniu nowoczesnych technologii, możliwość
rejestracji obrazowana w postaci wykresu
oparta została na urządzeniach pomiaru i programowania efektów. Mogliśmy
obejrzeć efekty badań na dwa sposoby: na wykresach i przedstawione w liczbach.
Osoba
przeprowadzająca badania, może dokonywać zmiany w wartości – szyb-kość
przeprowadzania badań i wartość obciążeń, które od razu są widoczne na badanej
próbie.
Podczas drugiej części, warsztaty miały już
charakter ćwiczeń, gdzie pod czujnym okiem wykładowcy samodzielnie
przeprowadzaliśmy badania wodoszczelności gruntu poprzez określenie współczynnika
filtracji. Badania laboratoryjne odbywało się na wcześniej przy gotowanych
próbkach gruntu spoistego.
To dzięki temu praktycznie poznaliśmy procesy towarzyszące określaniu nośności gruntu prowadzonymi
przed przystąpieniem do realizacji każdej inwestycji związanej z wznoszeniem
nowego obiektu.
Wizyta w tej prestiżowej uczelni wyposażonej w
najnowocześniejsze urządzenia pomiarowe i programy oparte o innowacyjne metody
elektroniki badawczej wszystkim została w pamięcią, wątpliwości i ciche pytania a w drodze powrotnej rozmowy trwały jeszcze długo.
Imponujące
osiągnięcia uczelni i możliwości ich bezpośredniego zastosowania wywarły ogromne wrażenie na uczestniczących w
zajęciach uczniach.
Bezpośredni
kontakt z pracami doświadczalnymi, obejrzenie procesów związanych z wytrzymałością
materiałów, badania i analizę obliczeń oraz
ich zastosowanie w praktyce, pomagają zrozumieć - jak ważne jest podłoże
teoretyczne w przyszłej pracy. Mamy
nadzieję, ze część z nas w przyszłości odnajdzie się wśród dużej grupy młodych ludzi poszukujących rozwiązań w nowych technologiach już studentów tej uczelni, może kontynuując specjalizacje w tej dziedzinie.
Uczniowie klasy II B
Liczy się pomysł – czyli „Jak stworzyć reportaż multimedialny”
Reportaż multimedialny to opowiadanie o faktach wieloma mediami, a przede wszystkim: słowem, dźwiękiem, obrazem. Aby zrealizować taki reportaż musimy posiadać umiejętność stworzenia pakietu materiałów informujących, które można publikować w sieci, zaprezentować na wybranym serwisie społecznościom.
Reportaż multimedialny - to reportaż internetowy, który może zawierać elementy interaktywne. Możliwe gdy reportażowi towarzyszy forum dyskusyjne, można go tak zbudować, aby przypominał puzzle do ułożenia, gdzie każdy z odbiorców może ułożyć sobie własną wersję i interpretację wydarzeń.
Z reportażem multimedialnym mamy do czynienia wówczas, gdy w naszym opowiadaniu użyjemy tekstu, zdjęć, fragmentów filmów, nagrań dźwiękowych. Mówimy tu o reportażu multimedialnym jako o reportażu napisanym i zilustrowanym zdjęciami, nagraniami, filmami.
Możemy stworzyć reportaż, który na każdym jego etapie opowiadany jest innym medium – Fotografia /obraz - najbardziej właściwym, oddającym najgłębiej i najtrafniej istotę rzeczy np. opowieść o przyjaciołach i o świecie, zainteresowaniach (ta część opowiadana fotografią).
Nowe środowiska uczenia się i nauczania
Multimedialność ma dwa oblicza – w pierwszym spojrzeniu charakter ilustracyjny, w drugim - twórczy, kreacyjny
Zanim zaczniemy, niezbędne jest:
1. Określić cel i
temat proponowanego reportażu
2. Przygotować plan
działania projektu
a. Ustalić zadania
i kolejność działań
b. Określić grupy
zadaniowe
c. Ustalić
narzędzia, które będą przydatne i rodzaj
współpracy
d. Stworzyć
platformę wymiany informacji
e. Ustalić terminy
tworzenia kolejnych etapów
f. Wspólna ocena i
wybór zebranych/stworzonych materiałów
g. Montaż całości,
ocena, prezentacja w grupach.
h. Publikacja w
sieci gotowego reportażu.
3. Zebrać
informacje, wszelkie materiały już istniejące w naszym otoczeniu i w sieci:
·
wykorzystanie
serwisów i narzędzi w sieci - ułatwiona edycja wideo
·
profesjonalne
filmy z ciekawymi efektami audiowizualnymi
·
łatwa
rejestracja utworzonych filmów na płytach oraz prezentacja w serwisach
Facebook, Picasa, Flickr i YouTube , także w postaci interaktywnych albumów
online oraz projekcji stworzonych materiałów w środowisku szkoły i w sieci
·
inteligentny
Organizator udostępniający jedno wygodne miejsce na wszystkie materiały
multimedialne
4. Tematy dodatkowe
do przygotowania:
·
Zasady
pisania tekstu informacyjnego ( reportażu - felietonu)
·
Jak
zrobić prosty i fajny projekt graficzny
·
Jak
edytować pliki video
Reportaż
- kilka niezbędnych informacji
Gatunek z pogranicza publicystyki, literatury faktu
i literatury pięknej. Publicystyczny, czyli porusza aktualne tematy, problemy
ważne – zwracając uwagę odbiorcy na potrzebę rozwiązania. Powinien mieć charakter dokumentu zawierającego
relacje, punkty widzenia ilustrujące
zdarzenia i/lub przedstawiające osoby/tematy.
Reportaż z wizyty studyjnej - Znaki miasta - odbicia kultury
Przemyślana ekspozycja zdjęć poznawanych miejsc oraz
tytuł i cel projektu jest tu niezbędny
Rodzaje reportaży
Ze względu na formę:
literackie, sprawozdawczy, publicystyczny
Ze względu na tematykę: społeczno-obyczajowy,
podróżniczy, zagraniczny, kryminalny, interwencyjny, naukowy, historyczny,
sportowy itp
Zasady pisania/tworzenia reportażu:
Wymaga
przestrzegania ogólnego schematu opartego na:
1.
Koncentracji na głównym wydarzeniu
- określenie genezy
2.
Przekazanie elementów procesu
3.
Dopowiadanie faktów i punktów
widzenia
4.
Tworzenie kolejnych segmentów zagadnienia
5.
Podkreślenie - uświadomienie wielorakiego
znaczenia
Etapy pracy:
·
Wybór
wydarzenia
·
Gromadzenie
wiedzy związanej z reportażem
·
Dobór
kompozycji reportażu
·
Redakcja
reportażu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz